Beklimming Grosser Mythen met Martijn

11 mei 2018 - Grosser Mythen, Zwitserland

Afgelopen woensdag (de 9de) is Martijn gekomen voor een lang weekend Stäfa. Helaas viel het weer wat tegen op donderdag, dus moesten we een binnenactiviteit zoeken: het werd Technorama in Winterthur. Dit is een soort Nemo XL maar minder georganiseerd. Door het hele gebouw overal opstellingen waar je experimenten mee kunt doen. Dat gaat van magnetisme, tot licht, geluid, water enz,... Was leuk, maar is voor kleine kinderen veel leuker.

Vrijdag was het opgeklaard en konden we ons plan uitvoeren: beklimmen van de Grosser Mythen, de berg waar ik met Pieter omheen gelopen was nu naar de top. Martijn kon mijn bergschoenen aan, ik op mn wandelschoenen.

Aangekomen bij het dalstation in Rickenbach was de berg nog helemaal in de wolken. Toch maar naar boven omdat het vast wel op zou klaren nog. De zon scheen en dat zou voor de juiste termiek zorgen om de wolken weg te blazen. Dat werd nogeens bevestigd door de 2 dames uit het dorp die met ons in de gondel zaten. Overigens weer van mijn Halbtax kaart gebruik kunnen maken (scheelt 22 Frank) en geluk dat Martijn nog net 19 is (nog eens 10CHF). Vanaf het middenstation naar boven gelopen. We begonnen op 1020 meter hoogte en het ging meteen stevig omhoog. Eerst door het bos, toen door de armen waar Martijn een gems spotte die vlak achter ons langs huppelde. Wat maken die beesten een sierlijke sprongen!

De eerste etappe was Holzegg op 1425 meter. Hier zagen we de mist echt heel plotseling verdwijnen en lag de berg helemaal in de zon! Vandaar ging het pad steil omhoog langs de wand. Op veel plaatsen hingen kettingen om je vast te kunnen houden. Dat was voor veel mensen wel nodig. Het was best druk. Grappig ook hoeveel kleine kinderen mee omhoog genomen worden (aan een tuigje uiteraard) en hoe makkelijk die naar boven klimmen en weer naar beneden huppelen. Op 1898 meter aangekomen was er een klein hutje en hebben we een heerlijke apfelmost gedronken en van het uitzicht genoten. Prachtige vergezichten rondom. Hier had ik eigenlijk zo'n 360camera moeten hebben! Daarna weer terug naar Holzegg en weer geklommen naar het bergstation van de lift. (weer bijna 200 meter omhoog). Het bier was heerlijk koel en eigenlijk wilden we er niet meer weg. Toch maar gegaan en gegeten in Rapperswil.

Zaterdag lekker uitgeslapen en Zürich bekeken. Martijn heeft een hoop autootjes op de foto gezet voor zn squad. Van Pagani tot Fysker, Lambo, Ferrari, Maserati enz,... Daarna heb ik hem weer naar het vliegveld gebracht.

Was een heel gezellig weekend!