Flums Gruscha Gratweg

24 juni 2018 - Saxli, Zwitserland

Na vorige week een klapgympie opgelopen te hebben tijdens de wandeling met Annelies, Dick en Daniëlle had ik toch echt nieuwe bergwandelschoenen nodig. Nou heb ik wel hoge bergschoenen, maar voor wandeltochten waar het niet echt op klimmen aankomt en je niet continu met je benen tussen de rotsen zit is het lagere model bergschoen (hikingschuh) een veel beter alternatief.
Na rondvragen op kantoor ben ik gisteren naar Transa in Zürich gegaan. Denk DeZwerfkei of Beversport en dan 10 keer zo groot. Een walhalla voor de bergsporter van beginner tot professional. Ik heb er ongeveer 2 uur verlekkerd staan kijken naar al dat mooie spul aan kleding, rugzakken, messen, touw, navigatie,.... maatgoed: schoenen! Uiteraard kundig geadviseerd door een Heidi die duidelijk wel wist waar ik mee naar buiten moest, qua schoenen. Nooit geweten dat je bergschoenen een maat groter moet kopen zodat je tenen bij het afdalen niet tegen de voorkat komen. Geen onbelangrijk punt! Na wat passen, rotspaadje lopen, stijgen en dalen uitgekomen op een paar AKU schoenen (nee niet met accu), Italiaans met stevige zool, stootrand, waterdicht, maar het loopt als Nike Air Max.(zie foto) Dus: TESTEN!!
Om half 8 opgestaan (had eigenlijk al eerder willen opstaan, maar ik sliep vandaag gewoon wat langer), snel aangekleed en de rugzak in orde gemaakt.
Vandaag ben ik naar Flums gegaan. Vanaf de Kleinberg gaat bij Saxli ook een baantje naar boven. Vrij onbekend, oud, klein, maar het werkt prima. Na even wat afstand genomen te hebben van de eveneens wachtende welriekende Paragliders kon ik gelukkig zonder hen naar boven. Daar is een gloednieuw 3 sterren hotel. Dus eerst koffie en navraag gedaan over de route: de Gruscha Gratweg. Ja hoor, geen probleem: volg Mädens en nadat je over een stenen muur geklommen bent volgt de splitsing. Kies: of steil omhoog en rustiger afdalen, of andersom. Ik koos voor het eerste. Steil was het zeker. 657 meter klimmen over een geitenpad of Murmeltierenpad, ik weet het niet precies. Veel was het iig niet. Wel fantastisch uitzicht naar alle kanten. Nadat ik na ongeveer 1 uur en 10 minuten boven was kon ik een stuk Walensee zien, het dal van Flums, Sargans, Landquart all the way naar Chur. Alle bekende bergen rond Chur, doordraaiend naar het westen de Glärner Alpen, en aan de overkant het skigebied van Flums. Het was wel bewolkt, fris (lange broek en trui), maar het regende nog niet. Boven mn boterhammetjes gegeten en een fles water leeggedronken. Na een kwartiertje de terugtocht weer begonnen. Heel veel murmeltieren gehoord, maar zelfs met de verrekijker heb ik ze niet kunnen spotten, helaas.

Het ging inderdaad een stuk makkelijker naar beneden. Of ik liep zo snel, of de tijden op de bordjes zijn aangepast aan families met kinderen. De 55 minuten over de laatste etappe gingen in 32. Kan ook zijn dat ik stal rook en ik steeds een lekker koud biertje voor mn ogen zag verschijnen ;-) Op het redelijk gezellige terras heb ik dan ook nog zeker een uur in de zon gezeten. EN! Ik heb nieters mn schoenen uitgetrokken of mn veters losgemaakt. Zo lekker zitten ze :-)
Al met al wederom een geslaagde dag. Zeker een tocht om nogeens te herhalen!

1. Naatje:
    25 juni 2018
    Wow. Prachtig, (Die schoenen).😉
    Gekkigheid. Wat een voorrecht om daar zo te kunnen zijn. Heerlijk schone lucht. T is ffies klimmen (zie ik mezelf nog niet echt doen met mijn geweldige longinhoud) maar man, wat mooi!